Skąd wziąć pieniądze na zbudowanie marki osobistej?

21 stycznia 2020

Niezależnie od tego, czy budujesz markę firmy czy swoją własną, dobrze jest mieć kapitał. Często jednak pojawia się pytanie, skąd go wziąć, bo niejednokrotnie środki własne bywają niewystarczające. Jedną z możliwości są dotacje z urzędów pracy.

Co zrobić, żeby uzyskać dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej?

Pierwszym krokiem jest rejestracja w konkretnym urzędzie, ponieważ musisz być osobą bezrobotną. Druga kwestia to przygotowanie i złożenie wniosku. Jednak możesz to zrobić pod pewnymi warunkami.

Kluczowy może okazać się Twój wiek, bo często dofinansowania skierowane są do konkretnej grupy wiekowej. Ponadto znaczenie może mieć też czas figurowania w rejestrze osób bezrobotnych. Zwróć również uwagę, że nabory wniosków mogą być prowadzone w trybie ciągłym do wyczerpania środków lub w określonym czasie (np. raz na kwartał).

Jak wypełnić wniosek o dofinansowanie?

Urzędowe wnioski to z reguły skrócone biznesplany. Musisz w nich opisać swój pomysł na biznes, określić grupę docelową, wskazać konkurencję, a także opisać rynek, na którym masz zamiar funkcjonować.

Istotna jest też część finansowa, czyli wynik ekonomiczny planowanej działalności. Najczęściej przyjmuje on formę prostego do uzupełnienia rachunku zysków i strat.
Przygotowując się do wypełnienia i złożenia wniosku musisz posiadać lokal oraz wybrać formę zabezpieczenia dotacji (może to być np. poręczenie).

Na co można przeznaczyć środki z urzędu pracy?

Dotacja z PUP może wynieść maksymalnie 6-krotność średniej pensji, czyli w tej chwili około 30 tys. Zł. Jednak wiele urzędów ten próg obniża np. do kwoty 16 czy 20 tysięcy złotych. Przyznane pieniądze możesz wydatkować na zakup sprzętu, maszyn i urządzeń (m.in. laptopa, drukarki), zatowarowanie i materiały (towar do sklepu internetowego, materiały biurowe), reklamę oraz adaptację lokalu. Możesz przeznaczyć je również na konsultacje i doradztwo prawne.

Pamiętaj o określonych progach

procentowych, które mogą różnić się w zależności od urzędu pracy, czyli np. na zatowarowanie możesz wydać maksymalnie do 50% przyznanej kwoty, a na reklamę do 10%.

Pieniędzy z PUP nie możesz przeznaczyć m.in. na szkolenia, zakup kasy fiskalnej, zakup środka transportu (choć jest to możliwe w niektórych przypadkach), pokrycie kosztów przesyłki zakupionych rzeczy.

Nie zapomnij, że każdy urząd pracy ma nieco inne kryteria odnośnie możliwych w ramach dofinansowania zakupów, dlatego dokładnie je przestudiuj zanim napiszesz wniosek.

Dotacja a marka osobista

Miej na względzie, że uzyskując dotację z urzędu pracy zobowiązujesz się m.in. do prowadzenia firmy przez 12 miesięcy. W tym czasie nie możesz jej zawiesić i podjąć zatrudnienia na podstawie umowy o pracę.

Po uzyskaniu dotacji z PUP jesteś zobligowany do założenia jednoosobowej działalności gospodarczej, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby promować swoją markę osobistą. W końcu to Ty jesteś przedsiębiorcą.

Podsumowanie

Dotacja z urzędu pracy jest jedną z najszybszych i najłatwiejszych dróg do uzyskania wsparcia niezbędnego do budowy marki osobistej. Ważne jest, aby dobrze przygotować wniosek, pamiętać o progach procentowych i liście zakazanych wydatków.

Michał Jezierski

Trener, konsultant, przedsiębiorca. Ekspert w zakresie przedsiębiorczości oraz pozyskiwania zewnętrznego finansowania. Właściciel Kancelarii Rozwoju Biznesowego.

http://www.krb.edu.pl/

0 komentarzy

Funkcja trackback/Funkcja pingback

  1. Jak uzyskać dotację na nową firmę? - Kancelaria Rozwoju Biznesowego - Kancelaria Rozwoju Biznesowego - […] popyt. Zwróć uwagę, że nie każdy pomysł może być wart późniejszej realizacji, a jeśli uzyskasz dofinansowanie na nową firmę,…

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnie posty

Czy postawiłaś na właściwego konia?

Czy postawiłaś na właściwego konia?

Nigdy nie brałam udziału w wyścigach konnych. Jednak mam pojęcie, że mój sukces i wygrana zależy od tego czy „postawiłam”, czyli zainwestowałam pieniądze, na właściwego konia. Oczywiście mogę rozłożyć ryzyko i postawić na 2 może 3 konie i oczekiwać mniejszego ryzyka...

Wirtualna Asystentka – Jak mądrze dbać o swoją markę online?

Wirtualna Asystentka – Jak mądrze dbać o swoją markę online?

Założę się, że kiedy publikujesz coś w sieci, nie zwracasz uwagi na to, jakie to może mieć dla Ciebie konsekwencje. Udostępniasz więc materiały, które nagle wpadną Ci w oko, a które koniec końców w żaden sposób Ci nie pomogą pozyskać klienta. A szkoda, bo gdybyś o tym...

Budowanie marki osobistej w polskiej branży kosmetycznej

Budowanie marki osobistej w polskiej branży kosmetycznej

Polska branża kosmetyczna ma niewiele znanych marek osobistych w biznesie. Więcej ciekawych postaci widać wśród wizażystów. W mojej ocenie najlepiej zbudowane marki to dr Irena Eris i Dorota Soszyńska. Pierwsza tworzy swój wizerunek przez kosmetyki i hotele, głównie w...

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie są ustawione na „zezwalanie na pliki cookie”, aby zapewnić Ci najlepsze możliwości przeglądania. Jeśli nadal korzystasz z tej strony bez zmiany ustawień dotyczących plików cookie lub klikniesz przycisk „Akceptuj” poniżej, wyrażasz na to zgodę.

Zamknij