Coraz częściej słyszy się i czyta, że żeby rzeczywiście nadać tempa swojej karierze czy biznesowi, szczególnie, kiedy czasy są mało sprzyjające, trzeba zbudować dużą i silną sieć kontaktów – ludzi, do których można zadzwonić i którzy mogą zadzwonić do Ciebie – jeśli potrzebują rady, informacji, rekomendacji czy wprowadzenia do odpowiedniego środowiska. Wiele tym mówi, niewielu robi skutecznie. Co zrobić by skuteczny networking stał się Twoją mocną stroną?

W przeciągu swojej kariery pracowałam z setkami menedżerów w Polsce i kilkudziesięcioma właścicielami biznesów, którzy w momencie spowolnienia, zakrętu w karierze lub zwyczajnie budując strategię rozwoju swojego przedsięwzięcia, projektu czy kariery tak naprawdę zatrzymują się właśnie w momencie, w którym przychodzi do networkingu. Bo niby wydaje się to być proste, ale jak przyjdzie co do czego, tnie wiedzą, jak zacząć budować ten network, jak go rozwijać, ale przede wszystkim, jak spowodować, by przynosił realne korzyści ich karierze i biznesowi.

IW sumie nie ma się co dziwić. Nikt nas tego nie uczy: ani na wyższej uczelni, ani w pracy. Ponad 80% studentów różnych uczelni biznesowych deklaruje, że ani razu podczas ich studiów nie pojawiło się hasło networking jako ważny element biznesowego życia. Skądinąd znakomita większość przedsiębiorców przyznaje, że ich przedsięwzięcia rozwijają się właśnie dzięki sieci kontaktów, które udało im się zbudować. Poradników w tej dziedzinie jest niewiele.

Z obserwacji moich wynika, że networking jest jedną z tych rzeczy, którą nieliczni potrafią rozwijać w sposób naturalny. Znakomita większość jednak tego nie umie. Dlatego wydaje się on trudny i dlatego jest tyle nieporozumień i potknięć w działaniu. Czasami odnoszę wrażenie, że większość ludzi postrzega networking jak łowy – wychodzą tam, gdzie zwierzynę najłatwiej jest złapać – na konferencje, eventy, spotkania, a później mają jeden cel – wrócić z jak największą ilością wizytówek, które w ich rozumieniu są utożsamiane z obietnicą błyskotliwej kariery, możliwości biznesowych i okazji. Ile z tego później jest biznesów, propozycji, efektów? Z wywiadów wynika, że niewiele.

Dla mnie networking jest raczej jak uprawianie ogrodu– trzeba pielęgnować relacje na przestrzeni czasu – dbać nie i doglądać – tylko wtedy rozkwitną i wydadzą owoce.

Networking nie jest oczywisty i nie ma na niego jasnego przepisu. Nie da się nauczyć go przez weekend, bo to tak jakby uczyć się prowadzić przez weekend biznes. Najlepszym sposobem na naukę jest po prostu praktyka. Networking zależy przede wszystkim od osoby, która ją uprawia – od jej osobowości, nawyków, zasad, którymi się na co dzień kieruje.

Poniżej prezentuję najskuteczniejsze nawyki networkingu, którymi podzielili się z nami nasi klienci, o jakich zasadach warto pamiętać praktykując networking.

1. Zadawaj wnikliwe pytania

Ludzie uwielbiają opowiadać sobie, swoich przedsięwzięciach, projektach, biznesach. O swoich sukcesach i doświadczeniach. Jeśli chcesz nawiązać relacje z kimkolwiek, spróbuj go lepiej poznać. Najbardziej zaawansowani networkerzy, zanim pojawią się na jakimkolwiek spotkaniu, przeglądają listę osób, która będzie na danym wydarzeniu i na portalach typu Linkedin czy Facebook przeglądają profile osób, które zadeklarowały obecność. Dzięki temu mogą się dowiedzieć, co łączy ich z uczestnikami, co zmieniło się w ich życiu zawodowym i prywatnym i jeśli znajdą temat, który ich interesuje, mogą naturalnie rozpocząć rozmowę. Nawet jeśli te osoby są w twojej sieci, tnie zawsze wiesz, co się akurat w ich życiu dzieje, nad czym obecnie pracują, czego szukają. Dzięki obecności na portalach typu linkedin czy facebook masz dostęp do aktualności, które te osoby umieszczają, a to umożliwia Ci poruszenie konkretnego tematu – ciekawego dla obu stron.

2. Oferuj wartość

Nasi klienci podkreślają, że Ci, których uznają za najlepszych networker’ów to osoby, które w zasadzie od samego początku wnoszą wartość w ich życie. One umieją zidentyfikować problem lub potrzebę i wskazać rozwiązanie, źródło lub osobę, która może nam pomóc. A najlepiej, jeśli od razu może przystąpić do działania, zadzwonić, napisać, porozmawiać i skontaktować nas z tym, kogo szukamy. Takie osoby ceni się najbardziej. Słuchaj, co inni mówią i pomagaj im rozwiązywać problemy. W ten sposób ludzie odkrywają kim jesteś, co możesz wnieść w ich życie i do ich firmy i będą Tobie pamiętać, jak powstanie w ich organizacji nowy wakat lub pomysł na nowy biznes. Dlatego jeżeli możesz komuś pomóc – zrób to. Kiedyś ktoś będzie mógł się odwdzięczyć. Im więcej wiesz na temat mentalności ludzi, z którymi obcujesz, tym lepiej możesz ich zrozumieć i tym więcej wnieść wartości dodanej do tej relacji.

3. Poznawaj historie sukcesu. Czytaj biografie

Spytaj doświadczonego menedżera lub przedsiębiorcę, w jaki sposób doszedł, do miejsca, gdzie jest obecnie. Przeczytaj historię czyjegoś sukcesu. Im więcej obserwujesz, poznajesz odkrywasz tych, którym się udało osiągnąć sukces, tym więcej ich zachowań możesz duplikować. Pod warunkiem, że są tobie bliskie i że realizując je, nie będziesz wyglądał i czuł się sztucznie i niekomfortowo.

4. Opowiedz historię, którą ludzie zapamiętają

Jest takie ćwiczenie z autoprezentacji “elevator’s speech”. T60 sekundowa prezentacja na temat Ciebie i twojego przedsięwzięcia, którą mógłbyś wygłosić w czasie, w którym winda wjeżdża na ostatnie piętro wieżowca. Trenerzy stosują je, żeby uczyć autoprezentacji.

Jeśli ktoś zapyta Ciebie „co robisz, czym się zajmujesz?” nie recytuj 60 sekundowej prezentacji. Nikt nie będzie słuchać. Mów z serca, tak jak to czujesz. To będzie prawdziwe. Powiedz twojej pasji, tym, co cię zawodowo pociąga, albo co porywa Cię prywatnie. Są też rzeczy, które na co dzień robisz – opowiedz nich – szczerze. To buduje zainteresowanie drugiej strony. Tym sposobem szybciej odkryjesz płaszczyznę porozumienia z drugą osobą. Jestem wielką zwolenniczką autentyczności. Wyuczone 60- sekundowe przemówienia nie chwycą za serce, nikt ich nie zapamięta.

5. Rób podsumowania i follow up’y

Co robisz, jak skończy się jakieś wydarzenie? Większość naszych klientów odpowiada „ idę do domu”. I przez to umyka im część rezultatów networkingu. Ci, którzy są mistrzami w tej dziedzinie podkreślają, że robią podsumowania konferencji i wydarzeń, co daje im podstawę do tego, by kontynuować temat, dyskusję bądź kwestię z osobą, grupą czy firmą. Ci, którzy najlepiej wykorzystują spotkania „one to one” mają w zwyczaju je podsumowywać i wysyłać maila z krótką notką i podziękowaniem po spotkaniu. Niby mała rzecz – nic nie kosztuje, nie zabiera wiele czasu, ale wyróżnia nas pośród uczestników dziesiątek spotkań, rozmów i konferencji.

6. Dotrzymuj obietnic – nawet tych najmniejszych

Nieważne co komu obiecałeś – czy jest to krótki mail czy jest to telefon następnego dnia – po prostu zrób to. Dotrzymanie obietnicy świadczy Twoim charakterze i pokazuje, na ile można polegać na tym, co mówisz. Budujesz swoją reputację jako osoby, na którą można liczyć, a tak chce być postrzegany każdy dobry networker.

7. Doceniaj i dbaj swoje kontakty

To jedno z najtrudniejszych nawyków, którym wspominają osoby dbające swoją sieć kontaktów. Chodzi to, by w stały sposób być obecnym w życiu osób, z którymi buduje się sieć i dodawać wartości w ich życiu, karierze, biznesie.

Jedni piszą bloga i dzielą się wiedzą z obszaru, w którym się specjalizują. Inni tworzą mailingi i newslettery, żeby pozostawać w kontakcie z innymi. Inni są obecni na forach i dystrybuują ciekawe informacje, artykuły, ciekawostki z biznesu, rynku, życia. Część z nich wykorzystuje aplikacje internetowe, żeby utrzymywać kontakt z coraz liczniejszą grupą znajomych. Znam jeszcze takich, którzy w tradycyjny sposób po prostu od czasu do czasu wykonają telefon, żeby zapytać, co słychać i wymienić parę myśli.

Nawyków i dobrych praktyk można by pewnie mnożyć. Z mojej perspektywy bez względu na to, czy stosujemy się do jednej czy wszystkich zasad, czy też tworzymy własne rozwiązania, jest jedna kluczowa kwestia, bez której networking pozostanie jedynie ciekawym acz pustym hasłem.

Sposób, w jakim funkcjonujemy w naszych społecznościach musi być po prostu nasz – dopasowany do naszej osobowości, zgodny z naszymi zasadami i przekonaniami. Inaczej pozostanie dalej trudnym, sztucznym i niekomfortowym zadaniem, które realizujemy z konieczności, często bez przekonania a tym samym rezultatów.

Beata Kapcewicz

Beata Kapcewicz

Członek Zarządu Marka Ty Sp. z o.o.

Doradca Zarządów i liderów ds. rozwoju przywództwa i budowania marki typu LOVEbrand. Sama stworzyła lub współtworzyła własne marki, które do dziś są doceniane i uwielbiane na rynku: ArchitekciKariery, PUERTO, Librandt, Momentum Way, Marka TY. Pomagała tworzyć i rozwijać m.in. takie marki jak: Runmageddon, Wellbeing Institute, Personal Excellence Network, DuoLife i wiele innych. Na co dzień Prezes Zarządu Grupy Momentum..

Ekspert HR, zarządzania i niekwestionowany autorytet w dziedzinie przywództwa. 

Jej motto to “Bądź liderem, jakiego sam chciałbyś mieć”. Widać to na każdym kroku jej 20-letniej działalności. Najpierw dzieli się swoim przykładem, jak osiągnąć cele i wyższe poziomy, a potem uczy innych, aby sami mogli osiągnąć równie wysokie rezultaty na płaszczyznach przywództwa, kariery i marki osobistej, o czym napisała 5 książek.

Norbert Janeczek – od wizjonera do współwłaściciela globalnej firmy

[Justyna Kopeć] Witam was serdecznie. Cieszę się, że mogę gościć kolejną specjalną osobę. Osobę, która...

Szymon Mierzwa – od konta na Instagramie do pracy z gwiazdami

[Justyna Kopeć] Witajcie serdecznie, dzisiaj kolejny specjalny gość, kolejny gość, który ma niesamowitą wartość...

Zasady silnej marki

Coraz więcej osób zaczyna poważnie podchodzić do tematu marki osobistej, jaką budują w życiu zawodowym i...

Jak wyceniać swoje usługi?

Jedno z ciekawszych pytań, które do mnie trafia bardzo często, to jest pytanie o cenę. Jak wyceniać swoje...

7 zasad skutecznego networkingu

Coraz częściej słyszy się i czyta, że żeby rzeczywiście nadać tempa swojej karierze czy biznesowi, szczególnie,...

Archetypy marki, opisujące Twoją tożsamość

Krótkie pytanie: oglądałeś filmy o Smurfach? Gdybym Cię zapytała, do jakiego Smurfa byś się porównał,...

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie są ustawione na „zezwalanie na pliki cookie”, aby zapewnić Ci najlepsze możliwości przeglądania. Jeśli nadal korzystasz z tej strony bez zmiany ustawień dotyczących plików cookie lub klikniesz przycisk „Akceptuj” poniżej, wyrażasz na to zgodę.

Zamknij